Аннотация:Излагаются необходимые дополнения и уточнения к учебному курсу «Геологические формации», которые накопились в геологических науках за последние десятилетия, но пока не вошли в учебники. Курс дополнен общетеоретическим разделом для показа места геологических формаций в общей системе геологических тел - от минералов до планеты. Показаны сложности в выделении формаций и сложившиеся методологические подходы к их выделению. Тела формаций обладают составом, структурой и формой, и по этим признакам производится их деление на генетические классы. Описание каждого формационного класса сопровождается характеристикой механизмов его формирования. Для магматических формаций изложена теория магматической дифференциации Е.В. Шаркова. Для метаморфического класса показано единство динамометаморфических и регионально-метаморфических формаций. Для хемогенно-метасоматических формаций показана система взаимосвязей экзогенных и эндогенных метасоматитов. Для слоистых формаций приведена характеристика их латерального расположения от высокогорных до глубоководных условий. Для органогенных формаций приведены характеристики различных типов органогенных построек и их отношений с вмещающими породами. Курс завершается практической работой по выявлению полного набора и хронологической последовательности образования формаций всех типов на учебных геологических картах. Отмечается важность использования учебных тематических коллекций, которые могли бы формироваться в специальных геологических кабинетах или вузовских геологических музеях.
Ключевые слова: иерархия природных тел, геологические формации, генезис формаций, формационный анализ, методика преподавания.
The article outlines the necessary additions and clarifications to the training course 'Geological Formations', which have been accumulated in geological sciences over the past decades, but have not yet been included in the textbooks. According to the article, the course is supplemented by a general theoretical section to demonstrate the place of geological formations as special natural bodies in the general system of geological bodies ranging from minerals to the planet. The article goes on to say that formations occupy a place of a special rank of geological bodies located between rock bodies and planetary shells and segments. The selection of formations is reduced to a grouping of rock bodies. For this purpose, certain methodological approaches have been developed. Formation bodies are isolated as paragenesis of rock bodies, formed during a special geological process and connected by a single geological structure. This determines their genetic class. The authors selected igneous, metamorphic, chemogenic and metasomatic, terrigenous (layered) and organogenic classes of formations. The description of each formation class is accompanied by the characteristics of its formation mechanisms. This is necessary because numerous mechanisms of geological processes in textbooks express outdated views.
Magmatic formations are followed by the theory of magmatic differentiation by Ε. V. Sharkov. The authors show the connection between the form of bodies of magmatic constructions and the presence or absence of their differentiation. The description of the metamorphic class is accompanied by the demonstration of the unity ofdynamometamorphic and regional-metamorphic formations. The section also includes the explanation of their wide distribution. The part on chemogenic and metasomatic formations is supplemented by the information on the system of interrelations of exogenous and endogenous metasomatites within the underground branch of water circulation in nature. The description of layered formations contains the characteristic of their lateral location from high-altitude to deep- sea conditions within a single sedimentary cover of the Earth. The section on organogenic formations is followed by the characteristics of different types of organogenic constructions and their relations with host rocks. The course ends with a practical work on identification of the complete set of formation of all types and their chronological sequence on an educational geological map (different for each student). The authors come to the conclusion that it is especially important to use educational thematic collections which could be formed in special geological rooms or geological museums in universities.
Keywords: hierarchy of natural bodies, geological formations, formation genesis, formation analysis, teaching methodology.