Жанрово-стилевые композиционные модели как средство формирования учебно-творческих умений сочинения музыки студентами в системе высшего музыкально-педагогического образованиястатья
Аннотация:Аннотация. В статье рассматривается проблема формирования умений сочинения музыки у студентов в системе высшего музыкально-педагогического образования. Наиболее продуктивным путём к формированию указанных умений является освоение необходимого и достаточного набора композиционных моделей. Дана характеристика двух способов представления композиционных моделей: как схемы-описания и как образца. Обоснована нецелесообразность применения методики
формирования умений импровизации исключительно на основе освоения формул и клише. Показано, что сочинение музыки, осуществляемое на основе композиционных моделей, не исключает применения формул и клише, однако в случае выдвижения процесса их освоения на первый план может сформироваться моторно-слуховая антиципация. Из двух форм композиционных моделей рекомендуется выбрать схемы-описания, которые могут быть получены в процессе сведения некоторого множества единично-конкретных, но типологически родственных музыкальных
текстов к единому инварианту. В процессе освоения схемы-описания происходит корректировка соответствующего ей образа-установки на уровне неосознанного, в результате чего достигается их единство.
Ключевые слова: сочинение музыки, композиционная модель, жанр, стиль, высшее образование, педагогика музыкального образования.
Summary. Researchers generally consider questions of formation composing skills of students
in higher education in connection with the development of other more significant competencies. However, the music teacher needs these skills as one of the core competencies.
the most productive way to the formation of these skills is mastering of the necessary and
sufficient set of compositional models. There are two ways of representing compositional
models: as a scheme-description and as a sample. Both interpretations of the concept of “model” have a common denominator. The model serves as an image or prototype of an object or phenomenon in its entirety. Some educators suggest methods of formation of abilities of improvisation students based on the development of formulas and cliches. The formula has certain types of expression, which, however, requires the substitution of specific values depending on the context. Cliche has a fully standardized turnover used in stereotypical situations. Composing music, performed on the basis compositional models, does not exclude the use of formulas and cliches. However, highlighting the process of development of formulas and cliches carries the danger. Motor-auditory anticipation may form along the way. It is expedient to choose between the two possible forms of compositional models the scheme-description in teaching practice. One can get scheme-descriptions in the process of bringing a plurality of unit-specific, but typologically related musical texts to a single invariant. In process of mastering scheme-description, corresponding adjustment to her image-installation at the level of the unconscious occurs, thereby achieving their unity.
Keywords: the composition of music, compositional model, genre, style, higher education,
pedagogy of music education.